Η επιλογή του domain name, δηλαδή του ονόματος του site μας, είναι η πρώτη δουλειά που πρέπει να κάνουμε, όταν αποφασίζουμε να φτιάξουμε ένα νέο website. Δεν υπάρχει αμφιβολία, ότι θέλουμε το όνομά μας να είναι εύηχο και να το θυμούνται οι χρήστες όσο πιο εύκολα γίνεται.

Αυτό ισχύει τόσο για τις επιχειρήσεις, αλλά ακόμα και για όλους εμάς που αποφασίζουμε να φτιάξουμε ένα site ή blog, για να γράψουμε για πράγματα που μας ενδιαφέρουν και αγαπάμε να κάνουμε. Πολλές φορές μάλιστα, όταν από το προσωπικό μας site ευελπιστούμε ότι θα έχουμε και κάποια έσοδα, η επιλογή του domain name, σίγουρα παίζει ένα ρόλο, αλλού μεγαλύτερο και αλλού μικρότερο, στην επιτυχία ή μη του εγχειρήματός μας.

Στις παρακάτω γραμμές, θα διαβάσετε μερικές χρήσιμες συμβουλές για το πως να επιλέξετε όνομα για το νέο σας site.

Ουσιαστικά το post αυτό, αποτελεί το πρώτο μέρος μίας σειράς άρθρων, που θα σας οδηγήσει βήμα-βήμα στην δημιουργία ενός νέου site. Αρκετά όμως με την εισαγωγή, πάμε να δούμε πως βρίσκουμε όνομα!

Επιλέγοντας Domain Name

Η επιλογή ενός domain name, είναι μία από τις σημαντικότερες αποφάσεις που πρέπει να πάρει κάποιος που θέλει να φτιάξει ένα νέο website. Κανονικά η απόφαση, θα πρέπει να λαμβάνεται όταν γίνεται το branding μίας επιχείρησης, αλλά πολλές φορές το offline προηγείται του online, οπότε ο κανόνας λέει ότι διατηρούμε το ίδιο όνομα παντού. Για παράδειγμα, ο Κωτσόβολος επέλεξε να πάει με το kotsovolos.gr όταν έφτιαξε το ηλεκτρονικό του κατάστημα αντί να αγοράσει για παράδειγμα το ilektrika.gr, που ενδεχομένως να μπορούσε να χρησιμοποιήσει. Ο λόγος, είναι προφανώς ότι τον Κωτσόβολο, τον γνωρίζουν όλοι στην Ελλάδα.

Από εκεί και πέρα, υπάρχουν κάποια πράγματα που πρέπει να λάβουμε υπόψιν μας, ώστε να καταφέρουμε να κάνουμε το domain μας να ξεχωρίζει.

Να μπορεί να ανακληθεί στη μνήμη εύκολα

Εννοείται ότι το όνομα μας, θέλουμε να είναι εύκολο στο να το θυμηθούν οι χρήστες. Για να συμβεί αυτό, πρέπει να έχει τα εξής χαρακτηριστικά:

  • Να είναι μοναδικό: Τα καλύτερα domains, είναι αυτά που δεν αποτελούνται από κάποιο συνδυασμό λέξεων. Το γεγονός ότι δεν είναι συνηθισμένα, τα κάνει αυτόματα να ξεχωρίζουν από τα υπόλοιπα. Τρανό παράδειγμα το twitter!
  • Να μετατρέπει το όνομα σε εικόνα: Αν το όνομα, υποδηλώνει κάτι που μπορούμε να δούμε ή να αγγίξουμε ή ακόμα κάτι που μπορούμε να φανταστούμε, είναι βέβαιο ότι θα το θυμόμαστε πιο εύκολα. Όσες περισσότερες περιοχές του εγκεφάλου επηρεάζονται, τόσο πιθανότερο είναι να μπορούν να το ανακαλέσουν στη μνήμη τους οι χρήστες.
  • Να είναι catchy: Όσο πιο εύκολο είναι να το πουν, να το γράψουν ή να το επαναλάβουν οι χρήστες, τόσο πιο εύκολο είναι να το θυμούνται. Ποιος δεν ξέρει το skroutz;
  • Να είναι λογικό: Στον εγκέφαλό μας, αρέσει να υπάρχει μία τάξη. Συνεπώς, όταν υπάρχει αυτή, είναι πιο εύκολο να θυμηθούμε κάτι. Για παράδειγμα το bestprice.gr έχει λογική. Αν ήταν pricebest.gr σίγουρα δεν θα ήταν το ίδιο.

Να είναι σχετικά μικρό, δηλαδή να μην περιέχει πολλούς χαρακτήρες

Πολλές φορές παρατηρείται το φαινόμενο προκειμένου να έχουμε πολλά keywords στο domain μας, να επιλέγουμε ονόματα που αποτελούνται από πολλές λέξεις ενωμένες μεταξύ τους. Όπως είναι εύκολα αντιληπτό, έρχεται σε αντίθεση μέ όλα όσα γράφουμε στην προηγούμενη παράγραφο, οπότε μην το κάνετε. Είναι απίθανο κάποιος να θυμάται το www.thelongestdomainnameintheworldandthensomeandthensomemoreandmore.com! Αντίθετα, πιο εύκολα θα θυμάται κάποιος το z.com που πουλήθηκε από τη Nissan στην GMO έναντι 6,8 εκ δολαρίων πέρυσι και ήταν ένα από τα τρία one letter domains που ήταν διαθέσιμα.

Να έχει συνάφεια

Χρησιμοποιώντας συναφής λέξεις-κλειδιά στο domain μας, μπορούμε να δώσουμε μία ιδέα στο χρήστη, τι πρόκειται να βρει όταν επισκεφτεί το site μας. Καλό παράδειγμα, μπορούμε να πούμε ότι είναι το booking.com, αφού ακόμα και στην περίπτωση που κάποιος δεν το γνωρίζει – πράγμα σχεδόν απίθανο – είναι εύκολο να αντιληφθεί τι πραγματεύεται η συγκεκριμένη ιστοσελίδα.

Επίσης, το να χρησιμοποιούμε keywords στο domain μας, θεωρείται ranking factor για την Google και καλό είναι εάν έχουμε αυτή τη δυνατότητα, να την εκμεταλλευτούμε. Με αυτό τον τρόπο, είναι σίγουρο ότι θα αποσπάσουμε long tail traffic, από χρήστες που ψάχνουν το keyword που χρησιμοποιούμε στο domain μας, χωρίς απαραίτητα να γνωρίζουν το site μας, αλλά και οι χρήστες θα το χρησιμοποιούν ως anchor text, όταν βάζουν link προς το site μας.

Να είναι απλό

Τα πιο απλά domains είναι σίγουρα τα καλύτερα! Ιδανικά θα πρέπει να αποτελούνται το πολύ από τρεις λέξεις. Τα .com είναι σίγουρα τα καλύτερα, αν και είναι σχεδόν απίθανο να βρείτε κάποιο που δεν έχει κατοχυρωθεί. Βέβαια, αν στοχεύετε μόνο στην Ελλάδα, τα .gr είναι η καλύτερη επιλογή. Τέλος, υπάρχουν και τα νέα TLD’s, τα οποία ενδεχομένως να προσφέρουν ευκαιρίες για να τα κατοχυρώσει κανείς.

Καλό θα ήταν να αποφύγετε:

  • Παύλες
  • Αριθμούς
  • Συντομογραφίες

Αφού λοιπόν είδαμε τι πρέπει να προσέξουμε πριν επιλέξουμε ένα domain, πάμε να δούμε πως μπορούμε να το κατοχυρώσουμε.

1. Κατοχύρωση απευθείας μέσω ενός registrant

Αν έχετε καταλήξει στο όνομα που θα χρησιμοποιήσετε, είτε γιατί είναι η επωνυμία της επιχείρησής σας, είτε γιατί είναι κάτι μοναδικό (πχ έχετε δημιουργήσει μία καινούρια λέξη), δεν έχετε παρά να επισκεφτείτε κάποιον από τους γνωστούς registrants. Για την Ελλάδα, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το papaki.gr ή την tophost.gr, ενώ τις υπηρεσίες του στα Ελληνικά, προσφέρει και ο μεγαλύτερος παγκόσμιος καταχωρητής, το godaddy.com. Η διαδικασία είναι πάρα πολύ απλή:

  • Βάζουμε τη λέξη που μας ενδιαφέρει στο search box και πατάμε αναζήτηση

  • Στα αποτελέσματα βλέπουμε ποια κατάληξη είναι διαθέσιμη, ώστε να προχωρήσουμε στην κατοχύρωση
  • Πατώντας προσθήκη στο καλάθι, οδηγούμαστε στη σελίδα του checkout, όπου συμπληρώνοντας τα στοιχεία μας, ολοκληρώνουμε την παραγγελία μας.

2. Κατοχύρωση domain μέσω δημοπρασίας.

Η αγοραπωλησία domain names δεν είναι κάτι καινούριο και όπως λέγεται πολλές φορές, «τα σκουπίδια του ενός, είναι ο θησαυρός του άλλου». Με άλλα λόγια, πολλοί webmasters έχουν αγορασμένα domain names, τα οποία είτε δεν χρειάζονται πια, είτε αποφάσισαν να μην τα αξιοποιήσουν. Για το λόγο αυτό τα βάζουν σε δημοπρασία. Αν είστε λοιπόν τυχεροί και βρείτε κάτι που σας ενδιαφέρει, μπορείτε να αγοράσετε το domain σε πολύ καλή τιμή.

Προφανώς και υπάρχουν οφέλη για να αγοράσει κανείς ένα domain με αυτό τον τρόπο. Το σημαντικότερο είναι η ηλικία του ονόματος, αφού για τα αποτελέσματα της google παίζει ρόλο το πόσο παλιό είναι ένα domain. Επίσης, αν υπάρχει κάποιο established site με το όνομα που σας ενδιαφέρει, ενδέχεται να έχει ήδη πάνω του μερικά backlinks, που θα βοηθήσουν να εμφανιστεί το site σας ψηλότερα στα αποτελέσματα αναζήτησης.

Μπορείτε να ψάξετε για domain στα εξής:

Αν ενδιαφέρεστε για domain με κατάληξη .gr, προφανώς και το papaki είναι η καλύτερη επιλογή, αν και οι επιλογές είναι περιορισμένες. Αν θέλετε να δείτε μια μεγαλύτερη εικόνα, ή ακόμα και να πάρετε ιδέες για να ψάξετε domains, μία επίσκεψη στα Flippa και στο GoDaddy είναι επιβεβλημένη.

3. Αναζήτηση στο expireddomains.net

Υπάρχουν φορές που αρκετοί από εμάς αγοράζουν domain με σκοπό να τα αξιοποιήσουν ή να τα πουλήσουν αργότερα σε υψηλότερη τιμή, μέσω κάποιας δημοπρασίας. Ορισμένες φορές, οι παραπάνω σκέψεις εγκαταλείπονται και απλά αφήνουμε το domain να λήξει. Ακόμα χειρότερα, αφού έχουμε δημιουργήσει ένα site, επειδή αυτό δεν αποδίδει τα αναμενόμενα, το παρατάμε στην τύχη του και όπως είναι λογικό το domain λήγει κάποια στιγμή.

Όλα αυτά τα sites λοιπόν, μπορούμε να τα βρούμε συγκεντρωμένα, μαζί με κάποια ακόμα ενδιαφέροντα στοιχεία, στο expireddomains.net. Εκτός από τα domains που έχουν λήξει, μπορούμε να δούμε και αυτά που είναι σε δημοπρασία.

Για να βρούμε ένα όνομα που μας ενδιαφέρει, πληκτρολογούμε το keyword στο πεδίο αναζήτησης

Βάζοντας τη λέξη food μας επιστρέφει περίπου 85 χιλιάδες αποτελέσματα, μαζί με αρκετά ενδιαφέροντα στοιχεία όπως PageRank (PR), συνολικά backlinks (BL), συνολικό αριθμό domains που έχουν link προς το site (DP), ημερομηνία δημιουργίας (ABY), Alexa Ranking, σύνολο exact match αναζητήσεων παγκοσμίως (SG), κατάσταση (πχ ληγμένο, σε δημοπρασία κλπ) καθώς και την τιμή. Από εκεί και πέρα, ανάλογα με το status που βρίσκεται το καθένα, προχωράτε είτε στην αγορά μέσω δημοπρασίας είτε κλασικά μέσω registrant, αν το domain είναι σε status expired.

Έτσι, βλέπουμε το foodblogs.com, στο οποίο έχουν link 859 διαφορετικά sites, να δημοπρατείται από το GoDaddy στην τιμή των 25 χιλιάδων δολαρίων!

Καλό θα είναι, να ταξινομείτε τα ονόματα με βάση τη στήλη DP και να ελέγχετε το link profile, ώστε να πάρετε κάποιο domain που έχει ήδη κάποια backlinks πάνω του. Δεύτερος παράγοντας κατά τη γνώμη μου και με βάση τις επιλογές που προσφέρει το expired domains, είναι η ηλικία.

4. Αναζήτηση ονόματος στο naminum.com

Το naminum.com είναι ένα σχετικά καινούριο site, το οποίο μπορεί να βοηθήσει στην εύρεση ενός πρωτότυπου ονόματος για το νέο μας site, οδηγώντας μας στη συνέχεια σε επιλεγμένους registrants προκειμένου να το κατοχυρώσουμε.

Ουσιαστικά, αφού βάλουμε το keyword που μας ενδιαφέρει στο πεδίο αναζήτησης, το naminum προσθέτει γράμματα στο τέλος της λέξης δίνοντας μας πρωτότυπες ιδέες.

Η διαδικασία είναι ιδιαίτερα απλή:

  • Βάζουμε τη λέξη που μας ενδιαφέρει στο search box
  • Εμφανίζονται τα πολλά αποτελέσματα που προκύπτουν. Μπορούμε να επιλέξουμε αν θέλουμε τη λέξη που μας ενδιαφέρει να ακολουθούν 1-2 γράμματα ή 3 γράμματα

  • Αφού επιλέξουμε αυτό που μας κάνει, πατάμε στο βελάκι και βλέπουμε αν είναι διαθέσιμο και σε ποια κατάληξη. Εννοείται ότι αν βρούμε το com διαθέσιμο, το κλείνουμε άμεσα!

Ακολουθώντας τις παραπάνω χρήσιμες συμβουλές, θα μπορέσετε να βρείτε ένα σωστό όνομα για το site σας, αλλά και να δείτε μερικούς από τους διαθέσιμους τρόπους για να το κατοχυρώσετε.

Αν ακολουθείτε κάποια άλλη τακτική ή έχετε να προτείνετε κάτι επιπλέον, θα χαρούμε να συμμετάσχετε στα σχόλια!

Featured Image Credit: Grey Hargreaves | Flickr